Word ik dik als ik bananen eet?

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Een banaan hoort in de categorie fruit. Ze bevatten veel voedingsvezels, kalium en zetmeel. Vitamine C daarentegen veel minder.

Een banaan is erg calorierijk. Sterker nog, het bevat de meeste calorieën van de 5 meest populaire fruitsoorten (zoals appels, peren, blauwe bessen en aardbeien).

Maar de banaan staat zeker in de schijf van 5. En heeft vele voordelen voor je gezondheid.

Fruit staat in de Schijf van Vijf. Fruit levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Fruit is goed voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast hangt het eten van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker.

Het advies is om minimaal 2 porties (200 gram) fruit per dag te eten en fruit niet te vervangen door sap. Dit bevat namelijk net zo veel suiker als frisdrank en vaak minder voedingsstoffen en vezels dan fruit. 

Was fruit altijd grondig onder stromend water om vuil en stof te verwijderen. Hieronder nog een aantal weetjes over bananen.

1. Bananen bevatten veel kalium, een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel. Ook zorgt kalium voor verlaging van de bloeddruk.

2. Ze zijn bovendien goed voor maar liefst vijf van de acht B-vitaminen, die van groot belang zijn voor het zenuwstelsel. 

3. Bananen zijn een bijna onovertroffen bron van vitamine B6: een banaan is goed voor 40% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6. Deze vitamine is belangrijk voor je weerstand, onmisbaar voor een goede spijsvertering en bovendien houdt het de bloedsuikerspiegel in evenwicht wat stemmingswisselingen kan voorkomen.

4. Doordat bananen de bloedsuikerspiegel stabiel houden, kan het eten van een banaan ook helpen bij ochtendmisselijkheid van zwangere vrouwen.

5. Door de combinatie van kalium en vitamine B6 helpen bananen katers te bestrijden. Maak een bananenmilkshake voor het snelste resultaat.

6. Bananen bevatten tryptofaan, dat onmisbaar is voor de aanmaak van serotonine. Inderdaad, dat stofje waar je een gelukkig gevoel van krijgt.

7. Doordat bananen vol met antioxidanten zitten, kun je door regelmatig bananen te eten de kans op nierkanker verkleinen. 

8. Last van je stoelgang? Eet een banaan! Die zit namelijk vol met oplosbare vezels zoals pectine die de stoelgang weer kunnen herstellen, zowel bij diarree als bij obstipatie.

9. Bananen helpen brandend maagzuur te neutraliseren en zo een maagzweer te voorkomen.

10. Behalve vitamine B, bevatten bananen ook veel kalium, een mineraal dat nodig is voor een goede functie van hart, de nieren en vooral van de hersenen. 

11. Bananen eten kan helpen tegen zweetvoeten. : )

12. Stoppen met roken? De combinatie van vitamines B6 en B12, magnesium en potassium helpen het lichaam te herstellen na nicotinegebrek.

13. Bananen en appels zijn de meest gegeten fruitsoorten in Nederland, maar vergeleken met appels bevatten bananen 4x zoveel proteïnen, 2x zoveel koolhydraten, 3x zoveel fosfor en 5x zoveel vitamine A en ijzer.

Wil jij ook gezond eten?

Klik op deze link om toegang te krijgen tot fantastische gezonde recepten.

Kies voor je gezondheid!

2 reacties op “Word ik dik als ik bananen eet?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *