Suikervrij!

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Suikervrij, het lijkt wel een nieuwe hype, maar is het wel verstandig om suikervrij te leven?

100% suikervrij eten is eigenlijk onmogelijk. Fruit, zuivel, granen en sommigen groenten bevatten namelijk ook suikers. Deze producten kun je niet weglaten in een gezond eetpatroon. Je hebt ze simpelweg gewoon nodig om een goede weerstand op te bouwen of te behouden. Dus, dat is al meteen het antwoord op bovenstaande vraag. Zelfs als je gezond eet, krijg je suikers binnen en dat is helemaal niet erg. 100% suikervrij is niet verstandig en ook eigenlijk onmogelijk. Sommige dieetgoeroes gebruiken wel de term suikervrij, daarmee wordt geen toegevoegde suikers en zo min mogelijk koolhydraten bedoeld.

Koolhydraten

Suikers vallen onder de noemer koolhydraten. Er wordt geadviseerd door de kenners 40% tot 70% van zijn energie uit koolhydraten haalt. Koolhydraat arme of suikervrije dieeten bestaan vaak uit minder dan 40% koolhydraten. Daardoor krijg je een tekort aan vitamines, mineralen en vezels binnen. Als je veel beweegt heb je koolhydraten nodig om je work out goed uit te kunnen voeren.

Wat doet teveel suiker met je lichaam

Is suiker slecht? Nee, suiker is niet per definitie slecht of ongezond voor je. Maar als je teveel suikers binnen krijgt kan dit voor een overbelasting zorgen van je alvleesklier, diabetes type 2 en overgewicht veroorzaken. Daarnaast is teveel suikers slecht voor je gebit en gebeurt er ook het nodige met je hersenen bij een teveel aan suikers. Als je zoete snacks eet, zullen je hersenen nog meer suikers willen. Suiker zorgt ervoor dat je hersenen dopamine afgeven. Dit is een stofje dat je een gevoel van beloning geeft. Het geeft een prettig gevoel en om die reden is het verslavend.

Suikervrije suggesties

Er bestaan suikervrije lekkernijen. Denk aan suikervrije taart, suikervrije koekjes, suikervrij ijs, en suikervrije chocolade.

Suikervrije tussendoortjes zijn essentieel als je een suikervrije eetpatroon wilt laten slagen. Als je namelijk suikervrije lekkernijen om handen hebt zul je minder snel het idee hebben dat je iets mist. Ook grijp je minder snel naar fatale suikers. Bovendien zul je geregeld ervaren dat je een suikerdopje krijgt. Dat zijn de momenten dat je vaak uit de bocht vliegt. Je gaat naar een snoep automaat of pakt iets zoets uit de kast. Dat heb je daar neergelegd voor de kinderen/ kleinkinderen. Als je op die momenten een gezond tussendoortje om handen hebt is de kans kleiner dat je een cheat moment zult hebben.

Kindertraktaties

Je wilt voor jezelf goed zorgen, maar voor je kind natuurlijk helemaal. Bij sommige kinderdag verblijven mag er getrakteerd worden bij een verjaardag. Of na het vierde levensjaar trakteren kinderen op de basisschool. Kindertraktaties kunnen leuk verpakt worden en ook gezond zijn. Een kinderverjaardag is altijd een groot feest, waar de jarige vaak al weken halsreikend naar uit heeft gekeken. En bij een feest hoort lekker eten. Het is gebruikelijk dat een kind in de klas trakteert. Ondanks dat veel scholen verzoeken om iets gezonds te trakteren gebeurt dat vaak toch niet. Wil je ideeën voor kind vriendelijke, suikervrije traktaties?

Kindvriendelijke gezonde traktaties

50 suikervrije traktatie tips

Klik op de button

Één reactie op “Suikervrij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *