Snel afvallen, weg met buikvet!

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Iedereen heeft vet in zijn of haar lichaam. Dat hoort erbij, is normaal en gezond. Zo heeft ook iemand met een platte buik buikvet.

Maar teveel buikvet kan risico’s veroorzaken. Het vergoot de kans op hart- en vaatziekten, en diabetes type 2. Er zijn aanwijzingen dat het ademhalingsproblemen zoals slaapapneu kan opleveren en neemt de kans op verschillende soorten kanker toe, waaronder dikkedarmkanker, baarmoederkanker en borstkanker na de overgang. Daarnaast is het natuurlijk voor het oog mooier en zit je kleding prettiger zonder buik.

Wat is visceraal vet?

Iedereen heeft visceraal vet. Dit is wat in de buik, rondom te organen zit. En verhoogd visceraal vet gehalte kan zorgen voor enstige gezondheidsproblemen. Dit vet zit dieper opgeslagen in de huid en zorgt ervoor dat de organen (denk aan de lever, alvleesklier en milt) elkaar niet raken. Een teveel aan visceraal vet kan zorgen voor ontstekingen of een veel te hoge bloeddruk. Dit, met alle gevolgen van dien. Je gezondheidsproblematiek zal hierdoor toenemen. Wat namelijk ook kan ontstaan is diabetes 2 omdat een hoog niveau aan visceraal vet van invloed is op uw gevoeligheid voor insuline.

Het meten van je buikvet

Maar hoeveel mag ik meten rond mijn taille? Algemeen kunnen we stellen dat een buikomtrek vanaf 80 cm bij een vrouw, en vanaf 94 cm bij een man, een verhoogd risico op gezondheidsproblemen met zich meebrengt. Zeker wanneer je BMI wél binnen de perken ligt, wordt te veel buikvet een probleem. Reden genoeg om dit aan te pakken!

Meet je buikvet!

Ok, maar hoe kun je dan buikvet verliezen?

Helaas kun je niet alleen op de gewenste plekken, zoals buik en heupen, vet verliezen. Het hele lichaam moet worden aangepakt. Heel simpel gezegd doe je dat door meer te bewegen en gezonder te eten.

Tips om buikvet te verliezen

  • Eet plantaardige producten, bijvoorbeeld fruit, groenten en volkoren graan producten (volkoren spaghetti, volkoren crackers/brood). Eet vezels!
  • Drink veel water en voer daarmee de afvalstoffen af (zo worden ze niet opgeslagen). Groene thee is ook heel goed, en lekker voor de afwisseling.
  • Ontbijt gezond. Sla dit niet over!
  • Eet eiwitten, ze zijn gezond en geven jou een vol gevoel waardoor je minder snel trek krijgt.
  • Stop met snoep suikers, zoals chips, snoep, koek, witbrood, zoet beleg, chocolade, frietjes, frisdrank en sappen. (drink geen calorieën, dat scheelt al enorm!) Deze producten zorgen ervoor dat je weer snel honger zult ervaren.
  • Geen alcohol

Beweeg iedere dag 40 minuten. Dat kan zijn wandelen, hardlopen, fietsen.

Buikspieroefeningen

Uiteraard is het goed om buikspieroefeningen te doen. Je zorgt ervoor dat je spieren mooi getraind worden. Helaas ga je ze pas zien als je vet verliest. Eerst zul je dus gewicht moeten verliezen. Daarbij is het beter om je gehele lichaam goed te trainen en je te houden aan een gezond eetpatroon

Heb je weinig inspiratie in de keuken en wil je graag gezond afvallen?

Bekijk deze link en ontdek dat het kan!

Gezond afvallen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *