Rolschaatsen versus skeeleren en skaten

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Wat zijn de verschillen tussen rolschaatsen en skaten/ skeeleren

Heerlijk om lekker de rolschaatsen om je voeten te binden zodra het lente weer zich laat zien. Veel beginnende skaters (vooral kinderen en hun ouders) staan direct voor de keuze: Ga ik voor rolschaatsen of voor skates/ skeelers. Wat het grote verschil is tussen rolschaatsen en skeelers wordt direct duidelijk, namelijk rolschaatsen hebben gebruikelijk 4 wielen twee-bij-twee onder de schoen terwijl dit bij skeelers 3 of 4 wielen achter elkaar zijn.

Deze moeilijke keuze wordt een stuk makkelijker wanneer je zowel de voor- als de nadelen van deze beide sporten op een rijtje zet. Zo is het sterk afhankelijk van welke skate discipline je wilt gaan beoefenen en hoe goed jij of je kind je al staande kunt houden op inline-skates.Waar rolschaatsen in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw immens populair waren hebben inline-skates (skeelers) dit gedurende de jaren ’90 langzaam overgenomen.

Toch is er de afgelopen jaren weer een ware retro-beweging plaatsgevonden en zijn ook rolschaatsen weer helemaal terug van weggeweest. Laten we beide eens tegen het licht houden, te beginnen met rolschaatsen.

Rolschaatsen

Rolschaatsen hebben 4 wielen. 2 aan de voorkant en precies daarachter twee aan de achterkant. Hierdoor heb jee een breed draagvlak met de weg. Ideaal voor de beginnende skater. Vóór de wielen zit een remblokje. Dat kun je mee afremmen maar ook lekker kracht mee zetten om harder te gaan.

Je ziet rolschaatsen vaak terug in een circus of show van Moulin Rouge, of gewoon in het park waar dames er lekker op bewegen of leuke kunstjes op doen en dansen op muziek. Zo zijn er hele roller disco’s te bezoeken door het hele land.En ga je even terug in de tijd. Zo zie je op Instagram ook hele leuke account vol met zeer verfent rolschaatsende meiden. Een lust voor het oog.

Door je lichaamsgewicht in te zetten kun je op rolschaatsen goed manoeuvreren. Het ligt aan de stugheid van je rolschaats schoen hoe soepel de bewegingen gaan.

Skeeleren/skaten

Allereerst skeeleren en skaten lijkt heel veel op elkaar maar er is één belangrijk verschil. Bij skeelers heb je 5 wielen, bij skates 4 stuks. Skeelers worden vaak voor langere afstanden gebruikt en skates voor kunstjes en kinderen die het gaan leren.

Bij skeelers (laten we ze vanaf nu zo noemen) zitten de wielen allemaal in een lijn achter elkaar. Veel instapmodellen hebben een remblokje aan de achterzijde van een van beide skeelers maar je zult op skeelers voor meer gevorderde skeeleraars echter geen rem vinden. Ervaren skaters zullen remmen door 1 been dwars te zetten achter de voorste skate en zo te remmen. Of de skates in een v te plaatsen waardoor je ook snelheid mindert. Op skeelers kun je veel hogere snelheden bereiken dan op rolschaatsen en kun je veelal makkelijker sturen en manoeuvreren. Daarom zijn skeelers eigenlijk meer bedoeld om je (been)spieren te trainen en fit te worden en zijn rolschaatsen meer voor mensen die artistieke bewegingen (dansen) op wielen willen maken.

Het maken van de keuze tussen deze 2

Het is raadzaam dat je jezelf afvraagt waarvoor wil ik de rolschaatsen/skates gebruiken.

Als je lekker wat wilt spelen in een park, kunstjes wil leren en heerlijk wilt dansen kies je toffe rolschaatsen.

Wil je je voorbereiden op een schaatsseizoen of wil je conditie opbouwen? Ga dan voor skeelers.

De meeste mensen ervaren skaten als makkelijker en beter/sneller te leren. Natuurlijk zijn daar ook altijd uitzonderingen. Het heeft ook te maken met een persoonlijke voorkeur. Als je iets zoekt als vervoersmiddel zou ik kiezen voor de skeelers (laat je nog even inlichten over het aantal wielen, welke soort past het beste bij jou!)

Maar wil je naar een rollerdisco dan kies je voor leuke hippe rolschaatsen.

Voordeel

Het voordeel van deze beide sporten is dat je kunt gaan wanneer je wilt. Je hoeft ze maar “onder te binden” en weg ben je. Je bent lekker bezig in de frisse buitenlucht en het voelt niet als sporten want de factor plezier is zo hoog dat je daar niet mee bezig bent. Als je nog twijfelt en de mogelijkheid hebt om in een winkel beide soorten te ervaren, pak die kans! Het geeft namelijk beide een hele andere ervaring. En daarnaast zoals hierboven beschreven is jouw eigen doelstelling dus ook heel belangrijk.

Helm

Er zijn tegenwoordig hele leuke helmen te vinden. Bescherm jezelf goed, draag een helm. Het dragen van een skeelerhelm is altijd aan te raden. Een helm vangt de grootste klap op bij een valpartij en beschermt je hoofd. Ook als je al goed kunt skeeleren en niet of nauwelijks valt, is een helm geen overbodige luxe. Je kunt immers ook het slachtoffer worden van de onoplettendheid van andere verkeersdeelnemers. Een helm vangt de eerste klap op en maakt de kans op hersenletsel flink kleiner.

Een helm beschermt je pas echt goed, als die ook goed op je hoofd past en van de juiste kwaliteit is. Met onderstaande tips maak je eenvoudig de keuze voor de beste helm. Zorg voor de juiste maat, zodat de helm goed op je hoofd past. Helmmaten zijn gebaseerd op de omtrek van je hoofd. Meet de omtrek van je hoofd met een meetlint, doe dit 2 á 3 centimeter boven je wenkbrauwen. Op internet kun je schema’s vinden met alle juiste informatie. Zit je precies tussen twee maten in, kies dan voor de grootste maat en zet deze zo strak mogelijk. Een open helm heeft ook nog een voorkeur zodat je lekker kunt genieten van de frisse lucht.

Polsbescherming

Draag naast een helm ook altijd polsbeschermers. Zodra je een steentje tegen komt of je verliest jee evenwicht is de eerste beweging die je zal maken je armen naar de grond om jezelf op te vangen. Als je je armen dan voor je strekt en polsbeschermers draagt dan maken deze als eerste contact met het asfalt. Een grote misvatting die bij veel mensen leeft is echter dat polsbeschermers je onderarmen volledig beschermen tegen botbreuken en andere kwetsuren. Uiteraard bieden ze protectie maar ze kunnen er nooit 100% voor zorgen dat jij je pols niet breekt wanneer je ongelukkig valt. Polsbeschermers hebben als doel om de klap enigszins op te vangen en ervoor te zorgen dat je handen en polsen niet direct de ondergrond raken.

Valtips

Zoals gezegd kun je met het verbeteren van je skeelertechniek ervoor zorgen dat je minder vaak valt maar ook wanneer je wel valt dat je minder snel geblesseerd raakt. Probeer altijd met licht gebogen knieën te skaten waarbij je je schouders ongeveer boven je knieën houdt. Uiteraard bestaat de schaats- en skeelerbeweging uit het verplaatsen van je lichaamsgewicht van links naar rechts. Probeer dit zo soepel mogelijk te doen vanuit je heupen. Vooral het feit dat je je knieën licht buigt en dat niet achterover leunt zorgt ervoor dat je veelal relatief “veilig” voorover valt.

Maar draag je bescherming en heb het heerlijk op de wielen! Have a nice ride! : )

Ben je op zoek naar een nieuwe leuke hobby?

Lekker laagdrempelig vanuit je eigen huis?!

Bekijk deze link eens!

Één reactie op “Rolschaatsen versus skeeleren en skaten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.