Magnesium, waar is dat goed voor?

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Magnesium is een mineraal dat de botten, spieren en hersenfunctie ondersteund. Magnesium komt voor in bananen, amandelen, spinazie, volkoren brood rauwe cacao en lijn zaad. Ons lichaam kan helaas het magnesium uit het eten niet goed opnemen. Waardoor je beter supplementen kunt gebruiken of nog beter, magnesium rechtstreeks op de huid kunt aanbrengen. Maar 1% van het mineraal zit in je bloed waardoor je magnesiumpeil lastig vast te stellen is.

Magnesium draagt bij aan 300 processen in het lichaam. Het speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol in de normale werking van spieren en instant houding van normale botten, hart en bloedvaten en ontstekingsprocessen. Maar magnesium is ook betrokken bij het proces van voeding omzetten in energie. Het is dus ontzettend belangrijk om je magnesiumniveau op peil te houden. Personen die veel sporten moeten hier ook nog eens extra op letten, of als je zwaar werk verricht op dagelijkse basis, zwanger bent en/of borstvoeding geeft. In deze situaties staat het lichaam meer onder druk waardoor het meer magnesium verbruikt.

Magnesium is in zijn pure vorm een metaal. Maar dat wordt niet gebruikt in een supplement natuurlijk. In een magnesium supplement wordt zogenaamde magnesium ion gekoppeld aan een ander ion waardoor er een mineraal ontstaat. De meest gebruikte magnesium vormen in supplementen zijn; magnesiumbisglycinaatmagnesiumcitraatmagnesiumoxidemagnesiummalaat en magnesiumtauraat. Let wel, de een kun je beter kiezen dan de ander…

Magnesium op peil houden, hoe dan?

In de dunne darm wordt magnesium veelal het meest opgenomen. Het vreemde is dat hoe meer magnesium je eet, hoe minder je lichaam ervan opneemt. Gemiddeld genomen neem je zo’n 20% tot 60% magnesium op uit je dagelijkse voeding. Een volwassen lichaam bevat ongeveer 25 gram aan magnesium, waarvan ongeveer 50 tot 60 procent zit opgeslagen in de botten en tanden en zo’n 25 – 30 procent in de spieren. Het overige deel bevindt zich in lichaamssappen.

Magnesium tekort

Hoewel acute klachten door een tekort aan magnesium niet vaak voorkomen, laten studies wel zien dat lang niet iedereen de aanbevolen hoeveelheid binnenkrijgt.

Risicofactoren voor een tekort aan magnesium zijn:

  • Onvoldoende inname van magnesium met het eten
  • Onvoldoende opname door de darmen als gevolg van een chronisch darmprobleem
  • Verhoogde behoefte door zwangerschap of borstvoeding of inspanning (sporten).

Daarnaast is er bij verhoogde cholesterolwaarden en diabetes vaker sprake van lagere magnesiumwaarden in het bloed. En ook ook mensen met een gastro-intestinale aandoening, zoals de ziekte van Crohn lopen meer risico op een gebrek aan magnesium, stelt de Amerikaanse National Institutes of Health.

Wat merk je als je een magnesium tekort hebt?

Magnesium tekort zou je kunnen merken aan de volgende verschijnselen;

  • Vermoeidheid
  • Spierkrampen
  • Algehele lusteloosheid
  • Een minder goede conditie van hart en bloedvaten en botten
  • hartritmestoornis

Het is verstandig om contact op te nemen met je huisart als je bovenstaande informatie herkend.

Teveel magnesium

Met voeding teveel magnesium binnenkrijgen is eigenlijk niet mogelijk. Vaak instaat een overschot dan ook bij het gebruik van supplementen/pillen of olie. Dat is ook de reden dat er een bovengrens op dagelijkse basis wordt geadviseerd.

Bij het innemen van teveel magnesium kun je last krijgen van diarree.

Magnesium olie

Via de huid kun je ook magnesium opnemen. De huid is je grootste orgaan. En via deze weg gaat het rechtstreeks naar je cellen. Je krijgt een enorme energie boost en het versterkt je immuunsysteem.

Wil jij ook een gezonde levensstijl?

Klik dan op deze link voor proteïne rijke recepten!

Lees hier meer over ontbijt lunch en diner recepten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *