Hardlopen en maaltijden

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Het is belangrijk om 2 uur voordat je start met je hardloop rondje niets meer eet. Je verteringssysteem vraagt tijdens dit proces om een constante aanvoer van zuurstof en bloed naar het maag darm kanaal. Als je gaat hardlopen, vragen je spieren ook om zuurstof en bloed. Mocht je te snel na een maaltijd gaan rennen dan komen deze twee processen met elkaar in het gedrang, waardoor je last kunt krijgen van je maag.

Eet ruim voor het hardlopen bijvoorbeeld een belegde boterham, een krentenbol of wat fruit.

Door binnen twee uur na het hardlopen of sporten eiwitten of koolhydraten te eten zorg je goed voor je spier herstel. Dit kan ook een normale hoofdmaaltijd zijn. Hierin zitten alle voedingsstoffen die je nodig hebt om je energie en spierherstel op peil te brengen.

Houd je vochtgehalte ook op peil

Door voor en na (of tijdens) het hardlopen te drinken blijft je vochtniveau op peil. Als je te weinig drinkt kunnen je prestaties achteruit gaan.

Als het warm weer is, is het extra belangrijk om goed te drinken. Hardlopen is een flinke belasting voor je lichaam. Je lichaam moet dan ook herstellen. Je zweet en verliest dus vocht. Je spieren zijn qua energie leeg. Drink genoeg om je vochtbalans zo snel mogelijk weer te herstellen.

Wat een je voor een run van 1 tot 1,5 uur

Let op dat je je glycogeenvoorraad goed aanvult. Kies voor een maaltijd met veel koolhydraten ( pasta, pannenkoeken, rijst een aardappelen).

Eet niet teveel en te vet. Anders hebben je darmen dit niet binnen 2 uur verwerkt.

Wil je tips met betrekking tot een gezonde levensstijl?

Klik op deze button voor slanke recepten!

Afslank recepten bijbel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *