Hardloop weetjes

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Positieve effecten van hardlopen op je psyche

Er zijn mensen die van een verslaving afkomen of uit een depressie door te gaan hardlopen. Sporten weerkt positief op het menselijk brein. Een paar voorbeelden van positieve effecten op je psyche door hardlopen zijn: minder piekeren, beter slapen, relativeren van problemen, stimuleren van gezondere leefstijl.

Tegenwoordig leven we in een wereld die altijd letterlijk maar doordraait. En de kunst is, met al die invloeden van buitenaf en al die prikkels, dat je zelf niet door gaat draaien. Dat is nog best een kunst met alle social media en apps op je telefoon in deze tijden. Als je gaat hardlopen zet je dat allemaal even stil. Je bent niet bereikbaar, kunt zelfs even een alleen op de wereld gevoel ervaren en je telefoon ligt thuis of heb je opgeborgen ergens in je outfit. Dit zijn pure momenten om even goed op te laden. Te letten op je ademhaling en bezig te zijn met je (mentale) gezondheid.

Hardlopen is goed voor je brein, maar ook voor je lichaam; je verbetert je conditie, je verbrand calorieën, je krijgt meer kracht, en het is goed voor je hartvaten.

Leg je lat niet te hoog

Zelf denk ik aan het begin van een run nooit ik ga 10 kilometer rennen. Bij mij werkt het het beste als ik 50 minuten ga rennen, of gewoon ga. Dan (merk ik) heb ik meer zin om te vertrekken en merk ik dat ik tijdens het rennen kies voor een langere afstand. Althans nadat ik het gevecht wat ik hieronder beschrijf heb gewonnen.

Want tijdens het hardlopen kan ik best wel doemdenken. Ik ben vertrokken van huis vol goede moed en na 10 minuten vind ik het eigenlijk wel alweer tijd om de route naar huis uit te stippelen. Eigenlijk jammer want zo kom ik meestal niet verder dan een kilometer of 5. Juist je brein en psyche kan je hardloop training helemaal maken of juist breken. Het is tijd om deze gedachten om te vormen naar meer ;positieve gedachten tijdens het rennen. Daarvoor heb ik een aantal oplossingen bedacht. Ik vertrek vanaf mijn werk, en ik zal toch naar huis moeten. Ik laat mijn man me droppen 10 km voor het eindpunt. Ik zet een podcast aan, zo ben ik afgeleid. En ik merk dat de eerste 15 minuten de moeilijkste ren minuten zijn in mijn geval. Daarna kom ik in een soort van robotstand en gaat het rennen veel soepeler.

Word een ochtend loper!

De morgenstond heeft goud in de mond. Onderzoekers ontdekten dat lichaamsbeweging op de vroege ochtend, of dat nu een lichte inspanning is of een heftige training, zoveel beter is voor lichaam en geest. Zo schijnt hardlopen op de vroege ochtend beter te zijn voor het verlagen van je bloeddruk en slaap je beter tijdens de eerst volgende nacht. Ga je trainen voordat je ontbeten hebt, verbrand je 20% meer vet dan later op de dag met een nuchtere maag. Verder ben je de hele dag fysiek veel actiever en voel je jezelf fitter. Ochtend lopen is veel consistenter omdat er minder kan gebeuren waardoor je run net doorgaat. Als je eenmaal je bed uit bent, kun je ook direct vertrekken. Zorg dat je je sport outfit al klaar hebt liggen (of zelfs gedeeltelijk aan hebt) binnen handbereik zodat het jezelf makkelijk gemaakt wordt op de vroege ochtend.

Zonsopkomst

Tips om te beginnen met hardlopen

Koop een leuk horloge die je stappen bijhoudt en je vorderingen meet.

Zorg voor een leuke en goed zittende outfit.

Begin met een rondje om en bouw dit rustig op.

Ga in de (vroege) ochtend, daar heb je de hele dag profijt van.

Schrijf je in voor een run. En dan iets meer dan je normaal doet, je gaat zo grenzen verleggen. En dat werkt motiverend voor je runs in de voorbereiding.

Geniet van de rust en kijk wat je om je heen ziet. Een rustige omgeving opzoeken werkt vaak helend.

Zou jij willen ontdekken met welke trainingen jouw lichaamsvet in no time zal wegsmelten?

Stimuleer jouw lichaam om zo snel mogelijk vet te verbranden

De vetkiller

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *