Groenten eten en afvallen

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Wat is er nu fijner dan afvallen door te blijven eten. Je ziet het getal op de weegschaal slinken terwijl je de hele dag door een voldaan gevoel ervaart. Vervang je maaltijden eens een tijdje door groenten of vul ze aan met groenten. Je zult snel resultaat zien en enthousiast zijn. En mocht je het niet zo snel ervaren. In dit geval kun je sowieso zeggen, baadt het niet dan schaadt het niet. Want je bent je gezondheid naar een hoger peil aan het brengen.

Groenten weetjes

Groenten hebben een hoog water- en vezelgehalte, weinig calorieën, en ze leveren lekker veel goede energie. Ze zijn een grote bron van vitaminen, mineralen, fytonutrienten en vezels. Het is wel de kunst om de groenten te combineren met andere belangrijke voedingsstoffen. En zo je volledige voedingsstof inname zo gezond en compleet mogelijk ten maken. Zo is het combineren van groenten met proteïne en een gezonde vetsoort heel erg gezond, en je zult merken dat je gaat afvallen. Zorg hierbij dat je goed afwisselt. Zo houd je het beter vol en blijft het leuk. Je zult ervaren dat je meer energie krijgt, minder stress ervaart en je humeur zal ook nog eens verbeteren.

Kun je teveel groenten eten? De voedingsvezel die in de groenten zit is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Als je veel groenten eet kan het zo zijn dat je lichaam moeite heeft met de verwerking ervan. Dit kan vervelende bijwerkingen geven zoals maagzuur, opvoeren, opgeblazen gevoel, diaree.

All your can eat

Bepaalde groenten kun je onbeperkt eten. Zoals selderij, (bloem)kool, komkommer, tomaten, broccoli, tomaten, bloemkool en sla. De aanbevolen hoeveelheid groenten per dag is voor volwassen mannen en vrouwen 300/400 gram per dag. Om even een voorbeeld te geven, een hele komkommer is ongeveer 300 gram. Maar als je de dag begint met een groenten omelet zoals hieronder beschreven, heb je al een hele goede start gemaakt voor je groenten inname van die dag.

3 grote champignons 50 gram

1 kleine ui 40 gram

1 handje sla 50 gram

1 paprika 100 gram

4 eieren

Dit is een behoorlijke maaltijd en is goed voor 240 gram groenten. Eet daarbij een halve avocado met wat peper en je groenten portie voor die dag heb je alweer binnen 340 gram.

Ook leuk om bijvoorbeeld 1x in de week te kiezen voor een Oostenrijkse gemuse platte. Je eet dan een groot bord vol met warme groenten zoals broccoli, een halve tomaat met paneermeel (met olie erop en even in de oven) een paar krieltjes, aangevuld met spinazie of juist een frisse rauwkost. Erg lekker en gezond.

Soepen

Met een lekkere groentesoep kun je natuurlijk ook heel goed afwisselen. Deze kun je eindeloos variëren. Maken met alleen groenten, maar ook afwisselen met gehakt balletjes of kleine stukjes kip.

Kids en groenten

Vaak tijdens het eten halen de kids hun neus op als ze de groenten zien liggen. Maar als je het aanbiedt op het moment dat ze honger krijgen, vaak is dat ergens tussen 16u en 17u zul je merken dat ze er goed van eten. Zet terwijl ze een filmpje kijken of lekker aan het kleuren zijn een schaaltje met komkommer, tomaten en of paprika en wortels neer. Geheid dat ze ervan zullen eten. En die portie groenten hebben ze dan al lekker in hun buikje zitten als ze bloemkool of broccoli geserveerd wordt.

Zoals hierboven beschreven, wordt 300/400 gram groenten per dag aanbevolen. Zie het als een uitdaging om een tijdje 500 gram groenten per dag te nuttigen. Zo heb je minder zin in lekkere trek. Je gaat afvallen, je fitter voelen en je lijf is er ontzettend blij mee. Ik ga de uitdaging in ieder geval aan. Doe je mee?

Kies jij ook voor een gezond leven?

Het hoeft niet moeilijk te zijn…

Klik hier voor leuke makkelijke en gezonde recepten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *