Afvallen, begin er maar eens aan…

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Einde van de vakantie nadert, altijd een moment dat ik de schade even opneem. Ik ben ook weer toe aan ritme. Zelf merk ik dat ik vol zit met goede voornemens en nieuwe doelen. Zo wil ik nu toch echt gaan afvallen, gaan letten op mijn voeding en het sporten weer oppakken. Ik betrapte mezelf er gisteren op dat ik alweer mijn beklag aan het doen was tijdens een borrel met mijn schoonzus. Ik hoorde mezelf zeggen “Nu moet er echt iets gebeuren!”

Eten en gezelligheid

Ik ervaar het zo dat eten en gezelligheid nauw met elkaar verbonden zijn. Of al je geen toetje neemt de opmerking krijgen “wat ben jij ongezellig.” Van de ene kant denk ik, jammer dat anderen het als ongezellig ervaren, maar ergens in mijn systeem voel ik toch dat ik ervan baal. Wat is dat toch? Ik denk dat het ook komt doordat mensen bij een groep willen horen, niet afwijkend willen zijn.

Als je bedankt voor een wijntje ervaar ik dat ook zo. Met een spa rood in de kroeg staan is toch anders. Net zoals even een koffietje doen toch echt anders is dan een kopje thee drinken. Voor nu heb ik het voornemen dat ik toch voor mezelf kies. Jammer dan anderen het dan even minder gezellig vinden. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken…

Maar nu echt…

“Te streng zijn werkt voor mij niet” is een gedachte die door mijn hoofd spookt. Maar eigenlijk is dat het begin van het einde. Want te streng zijn is een rekbaar begrip. Dat biedt voor mij te veel ruimte. Want zodra mijn hersenen aangeven dat ik suiker heb verdiend zegt dat stemmetje ook meteen weer, “pak die drop pot, want nu mag het even”…

Het beste werkt het toch echt om suikers voorlopig even te verbannen, en voorzichtig te zijn met koolhydraten. Focus op gezonde voeding, geregeld eten en lekker bewegen iedere dag heeft in het verleden voor mij het beste gewerkt. Met een einddoel. Met kerst wil ik 10 kilogram kwijt zijn en dit is goed haalbaar.

Lekker sporten

Sporten vind ik leuk en haal er veel voldoening uit. Ook sinds ik kinderen heb extra lekker om die momenten voor mezelf te hebben. 2 keer per week krachttraining en 2 keer per week een stuk hardlopen. Verder op de fiets naar het werk, dat samen zou voldoende moeten zijn om mijn doel te bereiken. Mijn doel is 15 kilometer rennen in november. Daar heb ik 3 maanden de tijd voor. En met de 5 kilometer die ik nu geregeld ren denk ik dat het moet goed komen.

Zet de stap

Het invullen van hetgeen ik eet werkt voor mij heel goed. Om die reden eet ik ook minder voedsel dat ik niet nodig heb. Fatale voeding. Het is even die drempel overgaan en de komende tijd streng zijn voor mezelf. Dan ben ik met kerst weer heel erg blij.

Ik ga ervoor. Ik heb een doel en ik heb niet het gevoel dat die te ver weg is. Ik heb er zelfs zin in. Ik heb een heerlijke outfit klaarliggen en ga er tegenaan. Doe je met me mee?

Liefs Merel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *